Kul med el

 

El är kul

Det började med att släpvagnskontakten gav upp efter för många möten med moder jord… Kontakten var helt oval och obrukbar. Beslut fattades om att införskaffa en ny i metall, den skulle dessutom inte sitta som lägsta punkt längre utan flyttas upp på kofångaren. Sagt och gjort, kontakt inköptes dessutom hamnade ett par nya ledbaklysen i påsen till slut.

Vinkelslip fram och kapade av det illa tilltygade kontaktfästet på draget, elkabeln fick smaka på avbitaren. So far, so good! Avdemontering av bakre kofångare och borrning av hål för kabelgenomföring gjordes, allt passar perfekt.

Nya ledbaklysen

Den som dragit kablaget tidigare var en mästare på skarvning… Av och bort med allt, det mesta knipsades bort och ersattes med ny kabel. Inkoppling av de nya baklysena gjordes med vattentäta kopplingar med hänsyn tagen till hur en Jeep ska brukas! Test genomförs, allt lyser! Blinkers lyser lite för ofta eftersom inget motstånd är kopplat. Nöjd!

Återstår inkoppling av den sjupoliga släpvagnskontakten. Detta genomförs utan större felkopplingar och svordomar. Allt monteras på plats och jag är nöjd… Tills jag märker att baklysena inte fungerar längre! Bromsljus och hysteriska blinkers funkar, men inte bakljus. Alltså inget jordfel.

Åtgärdsplan

  1. Multimeter fram och börja mäta på alla utgångar i släpvagnskontakten.
  2. Om det visar sig att allt är som det ska i kontakten får jag ta av baklysena för att kontrollera de eminenta vattentäta kontakterna och se om de glappar.
  3. Funkar inget av ovan, kontaktas bilelektriker!

Har du nått tips så tar jag gärna emot det.

Baklysen från Biltema

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *